فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!

وزیر بهداشت از رهبری معظم انقلاب مثالی را نقل کردند که:«مثل اینکه مثلا چیزی به مانند گروه های سرود در معابر راه بیاندازند» منبع

تلقی غلطی که از جایگاه فقیه و ولایت در جامعه هست، این احتمال را به ذهن می‌آورد که: مثال ها را اصالت دهند و غیر آن را نتوانند بفهمند و یا خلاقیت ایجاد آن را نداشته باشند!
رهبری انقلاب در همان نقل وزیر بهداشت که در چند خط بالا آدرس آن لینک شده است؛ فرموده اند: «بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود». عمق سخن ایشان در همین قسمت است: بروید طرحی نو در اندازید!

در سال های قبل از کرونا نسبت به عزاداری دوگانگی و اختلاف بوده است. اینکه عده ای متعصبانه به عزاداری نگاه کنند و حتی موجب وهن مذهب بشوند و عده ای دیگر برای نشان دادن اوج روشنفکری و فرهیختگی خود بگویند چرا این همه سرمایه هزینه می کنید و چرا به فکر فقرا نیستید و خرافات را کنار بگذارید و این دل است که باید پاک باشد. امّا امسال به خاطر کرونا قطعا این دوگانگی شدیدت تر خواهد شد چنانچه می بینید در فضای مجازی و حتی رسانه های تصویری چه اینور آب و چه آن طرفش از چندی قبل شروع کرده اند در این باب سخن بگویند. و خیلی از معاندین قصد دارند با دامن زدن به این دوگانگی، تقابل دین و عقل و یا دین و علم ایجاد کنند. و در به وجود آمدن این تقابل سرمایه آمریکایی ها برای به اصطلاح فرهیختگان و روشنفکران است و انگلیسی ها هم زحمت آن دسته دیگر را متقبل می شوند. چرا که تقابل و دوگانگی جامعه برایشان منفعت دارد؛ همانطور که در تاریخ خوانده ایم که برای استمرار استعمارشان از این تقابل ها ایجاد می کردند و حال هم ایجاد می کنند تا آیندگان و فرزندان ما کتاب تاریخ برای امتحان دادن داشته باشند.

امّا راه چاره چیست؟  باید به سخن حکیمانه رهبر انقلاب رجوع کنیم! باید طرحی نو در انداخت و نباید در مثال ها خلاصه شویم و ذهن را منحصر در آن کنیم.

مجالس محرم تعطیلی بردار نیست؛ من به این باور و اعتقاد دارم. امّا جمع بین شکوه و تعظیم شعائر حسینی با تضمین سلامت مردم باید به چه شکلی باشد؟  در جواب باید گفت نه الزامی دارد که مثل سالهای قبل مجالس پرازدحام باشد؛ ونه فقط یک مثال دارد که گروه سرود در معابر یا عزاداری مجازی باشد و یا توزیع پرچم و...

محسن قنبریان در کانال ایتا می گوید : خلق این ابتکارات، کار «مهندسان فرهنگی» است؛ که بین دو ضرورت(شکوه محرم/تضمین سلامت) طراحی اش کنند. ابتکارات و این طرح نو درانداختن ها بالذات نه کار فقیه است نه کارشناس بهداشت. اما این طرح ها حتما باید مجوز فقهی و کارشناسی بهداشت را بگیرند تا آن دو ضرورت را تامین کنند. یعنی با یک سه ضلعی مواجه ایم: فقیه - مهندس فرهنگی - کارشناس بهداشت؛ نه دوضلع ایندو.(دقت شود). منبع

یکی از طرح های جالب و خلاقانه را یکی از بلاگران بیان ارائه کردند و حتی به خوبی هم از آن دفاع کردند. من به شخصی از این دفاع لذت بردم. بروید اینجا را بخوانید! همچنین آقای قنبریان در ادامه همان یادداشتی که در بالا لینک شده بود مثال خوبی از هماهنگی و تعامل فقیهان با نقاشان و معماران در تاریخ گذشته ما به عنوان نمونه ای از کار خلاقانه و تعامل که قرار است بین مهندسان فرهنگی و فقیهان باشد، می آورد که خواندنش خالی از لطف نیست. 

خلاصه کلام این که بیایید خودمان را گرفتار هیچ کدام از این دوگانگی نکنیم. و عوامانه همراه با عجله زود تصمیم نگیریم که باید مجالس عزا تعطیل شود و در خانه با تلویزون عزاداری کنیم یا اینکه حتما باید مانند سال های قبل و با همان تراکم جمعیت مجالس برگذار شود. بیایید کمی هم فکر کنیم و با تامل و درنگ طرحی نو در اندازیم. باید تفکر به جامعه برگردد البته اگر دنیای رسانه ها به خصوص از نوع شبکه های اجتماعی امان بدهد.


نظرات  (۶)

  • میرزا مهدی
  • سلام حاجی به نظرم همین دین‌دار بودن محدودِ بعضی از افکارِ حاضر در این مملکت، به خاطرِ حضورِ عذاداری و فرهنگ عاشورایی و زنده نگداشتنِ اونه. فکر میکنم فقط یک سال. فقطِ فقط یک سال چراغِ هیئات امام حسین خاموش بشه، کار برای اونها تمومه.

    حاجی یه جایی میخوندم که برپایی و زنده نگداشتن عید غدیر، حتی بالاتر و واجب تر از عزاداری امام حسینه.

    نه اینکه عزاداری تعطیل بشه. نه. اینکه وقتی ما عید غدیر رو پیش رو داریم باید هم و غم خودمون رو بذاریم که فرهنگ غدیر و پرچم غدیر رو برافراشته تر نگه داریم.

    متاسفانه  باب شده که عید غدیر فقط متعلق به ساداته...

    با اجازه بریم لینکی که دادید رو بخونیم

    پاسخ:
    سلام. بله دقیقا همین طور است، این جمله معروف امام که کلیشه شده است کاملا نگاه به واقعیت دارد و ژرفای زیادی دارد؛ این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. و البته اینکه یکسال تعطیل بشود از این جهت بد است که این به باور ها رسوخ می کند که می شود عزاداری را هم تعطیل کرد .... عزاداری که ۱۴۰۰ سال دوام داشته...

    در خصوص غدیر هم باید کار بشه، هنوز جایگاه دهه ولایت و عید غدیر به اندازه محرم جا نیوفتاده هرچند کارهای خوبی انجام شده ولی کمه اما متاسفانه ما همیشه تدافعی کار می کنیم، فعلا که دارن محرم رو هم از ما می گیرن چه برسه به عید غدیر ... بله باید روی هردو کار بشه...

    ولی به می در ساغر انداختن نمیرسه ...

    پاسخ:
    باید روش کار کرد و فکر و فکر و فکر ...

    کاش جناب آقای قمی بیاید این مطلب و یادداشت «صحرا» ی آقای صنوبری را بخواند...

    پاسخ:
    البته که ایشون هم قطعا برنامه‌هایی دارن و ان‌شاء الله که اتاق فکری روی مسائل فکر کرده اند ...


    عالی برادر

    «باید تفکر به جامعه برگردد البته اگر دنیای رسانه ها به خصوص از نوع شبکه های اجتماعی امان بدهد»

    یادداشت آقای قنبریان هم که عالیه. مخصوصا این شعار خیلی خوب «تضمین سلامت تعظیم محرم»

    پاسخ:
    ممنون از شما که خواندید.
  • قاسم صفایی نژاد
  • به نظرم حتی کار مهندسان فرهنگی هم نیست.

    دستگاه اباعبدالله صاحب دارد. خود مردم می‌دانند چگونه برگزار کنند و دل‌های مردم هم دست خداست.

    پاسخ:
    پس به نظر شما خطاب این سخن آقا که طرحی نو در اندازید خود مردم هستن؟
  • قاسم صفایی نژاد
  • به نظرتان امام جز به امت فرمان می‌راند؟

    پاسخ:
    کاملا صحیح؛ امّا حیف که امت گوش به دهان امام ندارند ... و اینکه درست است که دستگاه حضرت صاحب دارد و دل های مردم دست خدا است؛ امّا شیطان هم در این میان بی کار نمی نشیند!  نمونه هایش را در قبل از کرونا داشته ایم که به نام دستگاه اهل بیت علیهم السلام چه تحریف ها که در دین وارد نشد ... از نمونه های امروزی بگذریم که آقای رحیم پور چند سال پیش اشاراتی کردند که باعث شد از همه طرف به ایشان هجمه شود ... ولی اگر نگاهی به کتاب حماسه ی حسینی شهید مطهری داشته باشیم؛ می بینیم که ایشان دائما در حال مبارزه با این تحریفات است ... تحریفاتی که در همین دستگاه امام حسین علیه السلام وارده شده و توسط مدعیان همین دستگاه ترویج پیدا کرده .... امّا حیف که این روزها که شدیدا به امثال شهید مطهری نیاز داریم که به این مباحث بپردازد، کسی را نداریم...