فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!


یک سوال عجیب و غریب: «تاریخ چگونه می تواند عبرت بیافریند؟»


این پرسش هر چند عجیب و غریب باشد ولی بسیار مهم است؛ به این معنا که علیرغم اینکه همگی میدانیم تاریخ امری عبرت آموز است اما به دلیل بدیهی فرض گرفتن آن به فرآیند عبرت آموزی آن دقت نمیکنیم و در نتیجه معمولا از تاریخ درس و عبرت نمی‌گیریم.


خیلی دوست دارم تاملات‌تان در خصوص این سوال را بدانم.


نظرات  (۴)

چون از توش سنت‌های الهی در میاد
چون یه جاهایی می‌رسی به تکرار، میتونی کم کم قواعد و قانون دنیا رو از توش استخراج کنی. البته که احتمال بیراهه رفتن هم هست بدون کمک گرفتن از خود خدا و کتاب خدا سخت میشه و بیراهه‌های زیادی جلو راهمون قرار میگیره
پاسخ:
« سنن الهی که در این عالم جریان دارد » جالب بود.

یعنی ما باید با سنن الهی آشنا بشویم و به دنبال کشف سنن الهی باشیم.
آیا می‌توان گفت وقتی سنن الهی را بشناسیم، دیگر نیازی به تاریخ و عبرت‌آموزی از آن نیست؟ اگر به همین سنن الهی پایبند باشیم، نجات خواهیم یافت؟
بچه اول ابتدایی رو بهش بگی جمع یعنی x کنار y قرار می‌گیرد، نمی‌فهمه خب
براش مثال میزنی. سه تا، پنج تا، ده‌تا. کم کم متوجه میشه. بعد هر جلسه باید براش تکرار کنی. جمع دو رقمی که اومد باز کلی مثال و تمرین و تکرار میخواد. جمع سه رقمی. جمع چهار رقمی و...
بعد از اون طرف تفریق هم میاد. کلی عملیات ریاضی دیگه. کلی قانون دیگه...

ماها از اون بچه هم کم‌سوادتریم نسبت به جهان خلقت. تمرین و تکرار و تمثیل و تشبیه میخواد. برای همین خدا از همون لحنی که برای یاد دادن به بچه استفاده می‌کنن برای ما هم استفاده کرده. قصه گفتن!....
به نظرم معنای عبرت تاریخ این نیست که همه آدم ها اتفاقات تمام ادوار را مستقیم تجربه کنن.احتمالا معناش این هست که با خواندن تمام تواریخ ،چه تواریخ مذهبی و چه تواریخ کشوری ،وقتی تاریخ طبق گفته خود مورخین هر چهل سال یک بار ممکنه تکرار بشود،آدم ها طبق آشناییتی که دارند با اون ماجرا رفتاری متفاوت و متناسب با روز کنن.مثلا زما شیوع طاعون در جهان،هم به واسطه عدم پیشرفت علم پزشکی . هم گسترش ارتباطات مجازی،خیلی دیر و با آمار مرگ بالا این بیماری کنترل شد.ولی با گذشت زمان و پیشرفت علم،پزشک ها از طریق تصاویر که مردم با یک پارچه جلوی دهنشون را بستند.یادگرفتن برای کنترل انتقال از طریقتنفس،ماسک را اختراع کنند.پس زمان کرونا،دیگه ساخت وتوضیح اینکه ماسک چی هست،تبدیل به یک معضل نشده بود
پاسخ:
جالب بود؛ تاریخ هر ۴۰ سال یکبار تکرار میشه
  • میرزا مهدی
  • سلام
    بزرگان رشته ادبیاتِ نمایشی و داستانی ادعا میکنن ما کلا سی و شش وضعیت نمایشی داریم. و با ادغام هر دو وضعیت با هم و یا سه وضعیت با دو وضعیت دیگه و همینطور ادغام وضعیت های متفاوت، به بینهایت وضعیت نمایشی میرسن که باعث میشه تنوع در خلق آثار وجود داشته باشه، این داستانها و وقتی خوب مرور و تحلیل میکنیم میبینیم که واقعا همون سی و شش وضعیتی هستند که ادعا شده.
    تاریخ هم چنینه. یک ادعایی شده و عده ی زیادی به باور و ایمان رسیدن و عده ای هم متاسفانه ازش رد میشن و مرور و تحلیل نمیکنن. حتی سعی هم نمیکنن. و عده ای هم اصلا باور ندارن. خوب اگر قرآن رو قوی ترین و غنی ترین کتاب تاریخ بدونیم، با توجه به اینکه از قبل از خلق آدم(ع) شروع کرده به بیانِ وقایع و ادامه داده تا خود رسول خدا و اتفاقات و دلیل نزول یه سری آیات، میشه از سوال شما به نتایج خوبی رسید
    میخوندم که اول از همه چرا ما به تاریخ نیاز داریم.
    یک تاکید قرآن(توضیح هم میشه درموردش داد اما خوب ضرورت هم نداره مشخصه که چرا)
    دو. کسب تجربه ( ایضاً)
    سه.عبرت از پیشینیان و رهایی از غفلت (ایضاً)
    چهار.شناخت راه های پیش رو (ایضاً)
    پنج.شناخت دقیق علل پدیده های امروز(ایضاً)
    خوب همه ی اینها برای چی؟ به چه دردی میخورن؟ که عبرت بگیریم.
    که بفهمیم حق چیه؟ باطل چیه؟ دوتا نکته ی مهمی که از ابتدای خلقت بشر، مورد توجه بوده. که هرکدوم هم یه فرمانده دارن فرمانده ی باطل شیطان، با اون همـــــــــــه تجربه که در اختیار یاران خودش میذاره، و فرمانده ی حق، خداوند که چنین میکنه.
    و این اختلاف و جدایی حق از باطل قانون و قاعده ی اجتماع بشره. و به قول آیه 118 سوره هود، اگر این اختلاف نبود شکفت آور بود.
    حالا مواردی که همیشه در تاریخ وجود داشته، حق و باطل با هم مسئله داشتن و ما با کمی تامل میتونیم یه سری چیزها رو در طول تاریخ که در قرآن زیاد بهشون اشاره شده رو ببینیم و عبرت بگیریم و بدونیم که این اتفاقات اولین بار نیست که رخ میده و در برابرشون چطور میشه ایستادگی کرد. (عجب جمله ی سختی شد) یکیش وضع معیشتی و اقتصادی مردم هر زمانی بوده. که توضیح لازم نداره/. یکیش وضع فرهنگی و فکریشون بوده . یکیش حاکمیت پدران و سنت های پیشینشون بوده. الان هم چنین وضعی هست و اغلب باعث برخوردهایی میشه.
    این هم بگم دیگه ادامه ندم:
    میخوندم که: تاریخ مدام در حال تکراره . چرا؟ چون نیازهای فطری و غریزی انسان تغییر نکرده. انسان همون انسانه . با همون عقل، و همون فطرت. و همون خدا. و همون حواس.
    شاید حجم تغییر کرده باشه، ولی تکرار ناپذیر نیست. بعد مثال میزد که ده گرم مواد منفجره اندازه ده گرم، انفجار داره و یک تن هم به اندازه یک تن. حجمش تغییر میکنه اما انفجار، همون انفجاره. تاریخ هم همینه آن زمان به اندازه خودش، یه مسئله ای تاثیر گذار بوده و امروز به اندازه خودش. ما الان میتونیم از چند هزار سال پیش عبرت بگیریم چون آدمهای اون موقع هم امیال ما رو داشتن.
    خلاصه که تاریخ رو اگر باور داشته باشیم و قبول کنیم که تکرار پذیره، حتما از خُردترین اتفاقات گذشته میتونیم برای امروزمون به نحو احسن عبرت بگیریم و عبرت بیاموزیم. 
    چقدر حرفهای بیهودی بی سر و تهی زدم که همه میدونستنش :| 
    البته بخش زیادیش رو تو کتاب "دشمن شدید" خونده بودم.
    برای شادی روح شهدا و حاج قاسم عزیز صلوات
    پاسخ:
    سلام مهدی جان
    خیلی ممنون از این نظرت واقعا قابل استفاده بود.

    نمی‌خوام طول و تفصیل بدم ولی دو تا نکته که به کل این متن ربط داره عرض بکنم:

    یک: توی نامه‌ای که حضرت علی به فرزند‌شدن دارند؛توی نهج البلاغه هست؛ توصیه به تاریخ میکنن؛ یه جایی نقل به مضمون حضرت می‌فرمایند تاریخ زندگی با گذشتگان است؛ ان شاءالله که اشتباه نکرده باشم؛ ولی اگر فرصت رجوع داشتید خیلی بهتر.

    دو: یک استاد بزرگواری دارم که نزدیک به ۳ سال است پای درسش زانو می‌زنم؛ ایشون یه نظری داره اینکه انسان، از همون اول انسان بوده و همه‌ی این چیزها یی که می‌بینیم در طول تاریخ بوده به خاطر اینکه انسان، از همان ابتدا اینگونه بوده و هست؛ انسان مدرن و قبل مدرن و قرون وسطا و یونان و رم و باستان و ... همه در خصوصیات مشترک هستند؛ انسان منفع خواه از همان ابتدا منفعت طلب بوده است ...