فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!

یا الله

خلاصه: موسیقی از آن پرونده‌هایی است که قرار است چندین یادداشت از ۱۰۰۱ یادداشت را به خود اختصاص دهد. و از آنجایی که مدتی از معرفی کار ۱۰۰۱ یادداشت گذشته و هنوز یادداشتی آماده‌ی انتشار نشده است، تصمیم گرفتم اولین یادداشت که در باب موسیقی است را خدمت‌تان تقدیم کنم. البته این یادداشت خلاصه برداری از یکی از سخنان رهبر انقلاب است.
موسیقی متعالی، موسیقی‌ای است که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می‌شود موسیقی را پاک و مقدس نامید. آن وقت می‌شود ما هم مثل غربی‌ها کنسرتی داشته باشیم که مردم -اعم از معمولی و متدین- بلیت تهیه کنند و برای شنیدن‌ ساز و آواز شما به آن محفل بیایند.

 

در ۹ مرداد ۱۳۷۵ رهبر انقلاب بازدیدی سرزده از سازمان صدا و سیما داشتند که در سایت khamenei.ir که مسئولیت حفظ و نشر آثار معظم‌له را بر عهده دارد تنها خبر این بازدید وجود دارد. و سخنان ایشان در این بازدید در سایت یافت نمی‌شود. از جمله سخنان ایشان که در جمع اهالی موسیقی در این بازدید بوده است نیز در این سایت یافت نمی‌شود. چند جمله‌ای از این سخنان برایم در مکان‌های مختلف نقل شده بود که باعث جلب توجه من به این سخنان شده بود. مثلا اینکه مقوله موسیقی را یکی از ویژگی‌های مثبت غرب می‌دانند و یا اینکه در کنار موسیقی‌های لهوی غرب، موسیقی معناداری هم وجود دارد که انسان عارف واقف خردمندی، می‌تواند بلیط تهیه کند و به سالن کنسرت برود و از آن لذت ببرد. و از این قبیل جملات دیگر که با توجه به مرجع تقلید بودن و وجه‌ی‌ حوزوی و روحانیت داشتن ایشان، این جملات توجه آدمی را به خود جلب می‌کند. لذا بر آن شدم که خلاصه‌‌ای از این سخنان را خدمت‌تان تقدیم کنم و همچنین در پایان فایل pdf کامل این سخنان را قرار می‌دهم برای کسانی که نسخه کامل را می‌خواهند. البته این فایل و خلاصه‌ای که من از این فایل برداشته‌ام همان فایلی است که در فضای مجازی منتشر شده است و با یک سرچ در گوگل می‌توانید پیدا کنید؛‌ امّا در سایت khamenei.ir وجود ندارد که بتوان از لحاظ اعتبار سند به آن استناد کرد؛ ولی با این وجود از لحن کلام می‌توان فهمید که این سخنان از ایشان صادر شده است.

موسیقی؛ هنری دقیق؛ تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت
اساسا موسیقی، که در تقسیم‌بندی‌های علوم قدیم، از شعب ریاضی است، و چون با دقت و محاسبه و اندازه‌گیری دقیق سر و کار دارد، جزو بخش‌های دانش ریاضی محسوب می‌شود، هنر دقیقی است. به تعبیری دیگر، هنر موسیقی، محاسبه متکی به طبیعت و فطرت بشری است؛‌ که خرد انسانی، آن محاسبه را براساس تجربه استخراج کرده و برای آن، پیشرفت قواعدی - موازینی گذاشته است.
هنر موسیقی، تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت خدادادی، در درجه اول، حنجره انسان‌‌ها و در درجه دوم، سازهایی است که به دست انسان‌ها ساحته شده است. پس می‌بینید که پایه، پایه‌ی الهی است.

این هنر را در راه خدا مصرف کنیم
در عالم واقع صدایی که از حنجره خواننده صادر می‌شود، با یک پایه الهی و خلقی که مربوط به خدای متعال است، مانند بنایی مستحکم و وسیع، پرجاذبه و رنگین شکل می‌گیرد. من این نکته را می‌خواهم به شما آقایان -اعم از خواننده، نوازنده، آهنگساز و موسیقی‌دان- عرض کنم که این هنر ساخته و پرداخته نعمت‌‌های الهی را که بر اساس یک ذوق و قریحه ذاتی و یک نظم و انتظام خردمندانه شکل می‌گیرد، و در واقع جان دادن به بی‌جان‌هاست، در راه خدا و رضای او مصرف کنید.

موسیقی‌هایی که یک ملت را نجات داده
البته ما از دوران جوانی خودمان حرف‌های برخی از اهالی هنر را می‌شنیدیم، که روشنفکر مآبانه و واقعا بی‌پایه و اساس، معتنی به این نکته بود که « ما هنر را در راه فکر و پیش‌بینی و سیاست به کار نمی‌بندیم». آن‌ها که ادعاهایی چنین داشتند، هنرشان -اعم از شعر و دیگر فنون- بیش از سایرین در خدمت سیاست قرار می‌گرفت. هر کاری که متکی به اراده انسان است، باید برای هدفی انجام گیرد. هرچه هدف متعالی‌تر باشد، آن کار یا هنر ارزشمندتر می‌شود.
تاریخ موسیقی ایران در طول قرون متمادی -چه قبل و چه بعد از اسلام- را خوانده‌ام، و از سیر و سرنوشت موسیقی عرب -بخصوص بعد از اسلام- مطلعم. آنچه براساس مطالعات خود می‌توانم بگویم، این است که موسیقی در منطقه ما، برای هدف‌های متعالی به کار نرفته است و این، به خلاف سر موسیقی در اروپاست. می‌دانید که من به‌طور طبیعی از جمله آدم‌های غرب ستیزم. چنانچه هیچ ویژگی غرب، مرا مبهوت نمی‌کند. در عین حال ویژگی‌های مثبت غرب را از روی محاسبه تایید می‌کنم. یکی از این ویژگی‌ها مقوله موسیقی است.
درست است که در غرب، موسیقی رقص و لهو و سایر موسیقی‌های منحط وجود دارد، امّا در همان نقطه از جهان، از دیرباز موسیقی‌های آموزنده و معنا‌دار هم بوده است؛ موسیقی‌ای که برای گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، می‌تواند بلیت تهیه کند، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی از آن لذت ببرد. در غرب موسیقی‌هایی که گاهی یک ملت را نجات داده و گاهی یک مجموعه فکری را به سمت صحیحی هدایت کرده، کم نبوده است.

موسیقی را نجات دهید
در شرق -محدوده جغرافیایی ایران و کشور‌های عرب- موسیقی عبارت از آهنگ‌ها و آلات و ادوات لهو بوده؛ که فقها از آن به «موسیقی لهوی حرام» تعبیر کرده‌اند. فرض بفرمایید فلان خلیفه، شبی دچار بی‌خوابی می‌شده است. موسیقی‌دان‌ها همراه با کنیزکان مغنی، بایستی می‌آمدند تا اسباب طرب او را فراهم کنند. موسیقی‌دان باید خود را می‌شکست تا خلیفه از حالت افسردگی که لازمه خونریزی‌ها، قساوت‌های وی بود، بیرون آید. عین همین قضیه در مورد سلاطین ایران هم صدق می‌کند. پادشاهانی که اهل موسیقی لهو بوده،‌کم نیستند. از جمله آن می‌توان به دربار قاجار و پادشاهان آن اشاره کرد.
توجه می‌کنید که موسیقی در خدمت چه جریان‌ها و کسانی بوده است؟! اینکه می‌بینید در کلمات فقها، موسیقی مقوله‌ای حرام و ممنوع است، به همین خاطر است. در منطقه‌ای که تاریخ موسیقی ما شکل گرفته است، موسیقی معنای صحیح ندارد. شما باید به آن معنا و مفهوم صحیح بدهید و در واقع باعث نجات آن شوید. حرف من با موسیقی‌دان‌ها این است که موسیقی را به سمت معنا و هدف‌های متعالی ببرید؛ هدف‌هایی فراتر از هدف عیاشی فلان عاشق کذایی که بهمان معشوقه کذایی‌تر را دوست می‌داشته و چون مورد بی‌اعتنایی وی قرار گرفته و دلش شکسته است، می‌خواهد پای ساز بنشیند و اشکی از ره فراق بریزد.
چنین هدفی در استعمال موسیقی ارزشمند نیست.چه ارزشی دارد که به خواهش دل یک نفر بسازند و بخوانند و بنوازند و آن اندیشه ریاضی و محاسبه علمی و منطقی را چنین خوار و ذلیل کنند؟
موسیقی متعالی، موسیقی است که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، می‌شود موسیقی را پاک و مقدس نامید. آن وقت می‌شود ما هم مثل غربی‌ها کنسرت داشته باشیم که مردم -اعم از معمولی و متدین- بلیت تهیه کنند و برای شنیدن به آن محفل بیایند.

همه آنچه از صدا وسیما پخش می‌شود، تایید نمی‌کنم
بنده آدمی نیستم که اگر موسیقی حرامی نواخته شد، بنشینم و به آن گوش بسپارم. آنچه در این مقوله حرام بوده، هنوز هم حرام است.
اخیرا در پاسخ به سوال برخی از دوستان گفتم همه آنچه را که از صدا و سیما پخش می‌شود، از حیث بلااشکال بودن شرعی، تایید نمی‌کنم. بعضی از نواها، واقعا اشکال دارد. مسلما آهنگ‌هایی که از آرشیو صدا و سیما بیرون می‌آیند، حرام است. این آهنگ‌ها زمانی به رسم دربار هارون الرشید، برای افرادی ازخاندان قاجار و پهلوی ساخته شده است. در این آهنگ‌ها ذره‌ای وجه حلیت نیست.

کلام از محسنات موسیقی ماست
اصلا نقطه قوت در موسیقی فارسی و عربی وجود کلام به صورت اغلبی است. در بعضی اوقات کلامی که با آهنگ نواخته شده همراه است، وجه هدایتگری دارد. و این وجه، در معنای عرفانی، اخلاقی، اجتماعی یا سیاسی کلام، نهفته است. آن وقت است که می‌توان گفت: کلام هدایتگر، موسیقی را دارای جهت متعالی می‌کند. این هنر شما است که بگردید و شعر‌های خوب را پیدا کنید.شعری پیدا کنید که حقیقتا معنای عرفانی یا اخلاقی داشته باشد؛ مثل خیلی از غزل‌های صائب.

موسیقی را معنادار کنید
خوشبختانه به خاطر محدودیت‌های قهری انقلاب، آن ابتذال‌ها از پیکر موسیقی فرو ریخت. تنها به اینکه آن ابتذال‌ها از بین برود، قانع نیستم. بلکه می‌گویم در همین موسیقی غیرمبتذل سنتی عالمانه هم، شما وظیفه دارید جهت‌گیری درست ایجاد کنید. توقع من از شما هدف‌دار کردن موسیقی است. من این توقع را هم از آقایان خواننده و هم از آقایان آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان، دارم. من دعوت به غم‌انگیز بودن و بی‌ذوقی نمی‌کنم؛ بلکه دعوت من، به تعالی شدن و پدیده موسیقی را از ابتلائات مادی بشر بیرون کشیدن و فراتر آوردن است.
در زمینه موسیقی، باید آثاری پدید آورد که برای ملت‌ها و انسان‌های صاحب اندیشه و خردمند، راهگشا باشد. والّا اینکه هر آدم بی‌سر و پا و هر لات عرق خوری از موسیقی التذاذ ببرد و خیال کند ویژه او ساخته شده است، ارزش و اهمیتی ندارد. موسیقی ارزشمند است که انسان‌های خردمند و صاحب اندیشه از آن بهره ببرند و استفاده کنند.

دانلود فایل کامل سخنان رهبری

نظرات  (۱۲)

  • عـلیـرضـ ـا
  • بعضی از موسیقی‌ها، خصوصاً موسیقی‌های سنّتی مثل شجریان یا شهرام ناظری - جدا از بحثهای سیاسیِ احتمالی - خیلی زیبا هستند و به معنای واقعی، هنری. مگه هنر، نشانه‌ی سرشتِ زیبای انسان نیست؟ مگه انسان از یک اثر هنری لذّت نمی‌بره؟ درست مثل همین موسیقی‌ها.

    در عوض، بعضی از موسیقی‌های امروزی، اصلاً به درد گوش دادن نمی‌خورن و اصلاً هنری نیستن و مثل یک توپ پلاستیکی، مدام در حیاط مغز آدم، بالا و پایین میپرن؛ یعنی یک ریتم دارن. حتّی بعضی از مداحی های امروزی هم ریتم دارن؛ بیست و یک، بیست و یک، بیست و یک... . 

    + حضرت آقا همیشه یه نگاه متفاوت دارن، چه در زمینه ی موسیقی، چه سینما، چه ادبیات و... . :)

    پاسخ:
    نمی‌دونم چرا به خاطر دیدگاه های سیاسی و بعد از جریان فتنه اصلا نمی تونم با موسیقی شجریان ارتباط برقرار کنم، هرچند می‌دونم توی این زمینه موسیقی همه فن حریفه.

    با این اصطلاح توپ پلاستیکی موافقم :)

    موسیقی زیر و بم هایی ست که درون انسان را پایین و بالا می کند بدون آنکه تحولش حقیقی باشد. همانند کسی که با مخدرات به فضا می رود!

    موسیقی از گناهان کبیره است و در شرع مقدس به شدت از پرداختن به این کار لهوی نهی شده.

    بنده در مطالبی فتوای آیت الله خامنه ای را نقد و اشکال کرده ام که ایشان در فتوای خود اشتباه کرده اند. دروس خارج فقه ایشان در باب موسیقی چاپ شده.

    پاسخ:
    اشکال به ایشان را باید در درس خارج ایشان مطرح کنید تا پاسخ بگیرید.

    ... از جمله علامت های قیامت عبارت است از: ... در آن زمان، کوبه، قینات و آلات موسیقی رایج می شود، مردم به اهل طنبور ، دف و آلات نوازندگی و دیگر آلات لهو روی می آورند، آگاه باشید که هر کس به یکی از آنان با دادن پول، لباس، غذا و امثال آنها کمک نماید، همانند کسی است که با مادر خود در داخل کعبه هفتاد بار زنا کرده باشد.... مستدرک الوسائل ج 11

    پاسخ:
    عزیز برادر؛ فهم احادیث اهل بیت علیهم السلام آنقدر صعب هست که هر کسی توان فهم آن را ندارد. سند حدیث باید بررسی شود و همچنین فهرست شناسی شود و به رجال کفایت نشود، بعد از آن هنگامه پهلوانی دلالت شناسی است... و در نهایت حل تعارض و تزاحم با دیگر اخبار و احکام.


    شیخ اعظم در مکاسب خود در باب غنا صحبت‌هایی دارند که در انتها قول دو بزرگوار را نقل می‌کند که حرمت غنا به خاطر همراه شدن گناهی دیگر با آن است هرچند این سخن‌ها را نقد می کنند ولی در گذشته هم بزرگانی بوده اند که فتوای به این نحو داشتند.
    و همچنین شما را ارجاع می دهم به اصل صحبت های رهبری که در انتها همین پست فایل پی دی اف آن هست نخصوصا قسمتی که می گوید تاریخ موسیقی در ایران و در عرب را خوانده ام و اشاره‌ای به علت فتوای فقها می کنند.
     اینجا نمی خواستم بحث فقهی موسیقی را مطرح کنم و تنها نقل بعضی از نظرات رهبر مد نظر بوده است.

    سلام بحوث مفصل ایشان در کتاب غنا و موسیقی مجموعه دروس خارج موجود است اگر آنرا مطالعه کنی متوجه ایراد فتوای رهبر می شوی که کجا اشتباه کرده. البته این اشتباه از نظر من هست و آمادگی دفاع از آنرا دارم.

    پاسخ:
    سلام.
    در مجازی نمیشه گفتگو کرد ان شاء الله فرصت گفتگو حضوری بشه.
  • آفتابگردون ...
  • وقتی حرفهای یکی مثل این آقای علی رضا رو میبینم از خیلی مذهبی‌ها بدم‌ میاد. چرا آخه به اسم مذهبی بودن به خودشون جرات میدن حرفای یک ایه الله یا مرجع تقلید رو نقد کنن؟ خیلی سادست وقتی کسی توی موضوعی به اندازه لازم سواد نداره باید سکوت کنه سکوووت! ایشون الان مدرک حوزوی معادل ایه الله دارن یا چی؟ آخه والله آدمو از دین سیر میکنن با این  حرفاشون.

    همیشه میترسم یکی ار اینا همسرم بشه بخدا بی دین بهتر از دینداری این شکلیه.لااقل اون سرو تهش به چیزی اعتقاد نداره توقعی ازش نیست. 

    توی حجاب همین جریانه توی موسیقی اینه توی سیاست اینه و توی کلی چیز دیگه... ادم مخش سوت میکشه از این خشک مغز بازیا

    پاسخ:
    نباید زود در مورد اشخاص قضاوت کرد.... همون‌طور که نباید اونا توی خیلی از مسائل که تخصص ندارن وارد بشن ما هم نباید اونا رو زود ترد کنیم، باید گفتگو کرد و باید طرف رو و شرایطش رو درک کرد.

    دین که به حرف این و اون نیست، باید اونقدر محکم دین رو گرفته باشیم که با هر حرفی از دین زده نشیم، الان من هرچی هم بگم شما از پزشکی زده می شین؟ خوب معلومه که نه، البته چون اونجا تخصصی وارد شدید، توی دین داری هم باید در حد تخصصی وارد شد، نمی گم مسائل و علم دین بدونید، می گم توی مقام دین‌داری باید محکم و تخصصی وارد شد. مثلا مثل عالَم مادری، چه جوری توی این مقام با تمام قوت و از ته دل وارد می شوند؟

    و آخر منبرم اینکه ارتباط با یک بی دین خیلی سخت‌تر از این حرف هاست، نه باید فقط در ارتباطات بیرون از خانه و کاری مقایسه کرد هر چند آن هم سخت است ولی وقتی بحث زندگی باشه بحث یک عمر زندگی خیلی فرق دارد، زندگی بستری برای رسیدن به خدا است و همسر باید هم‌مسیر باشد و همراه ...

  • آفتابگردون ...
  • شمام برمیداری کامنتای منو جواب نمیدی که هیچی خو لااقل نخورشون همینطوری نشون بده :/ این همه سر پست تختی منبر رفتم که پنلتون خوشگل بشه؟ :/

    پاسخ:
    آخه کامنتی که برا پست فیلم تختی گذاشتید کامل بود و نیازی به پاسخ نداشت
  • آفتابگردون ...
  • من بد رسوندم منظورم این بودش که دیدن اینجور تفکرات آدمو از دین داری مذهبیا میترسونه. من خودم آدمی‌ام که یا باید یه چیزی از نظر عقلی برام توی دین اثبات بشه یا اینکه یه ادم با سواد در این زمینه که قبولش دارم مثل رهبر یا مثلا آقای پناهیان اونو تایید بکنه و لازم الاجرا بدونه. واسه همین برام مهم نیست بقیه چی میگن واقعا! اما دیدم، احساسم، نگاهم به مذهبیا خراب میشه وقتی اینطور دیدگاه‌ها رو میبینم. آدم تن و بدنش میلرزه... بحث ازدواجه بحث ترتبیت فرزنده بحث تعامل با جامعه‌ست. فردا بچه‌ی من قراره یه معلم با همچین تفکری داشته باشه من چیکارش کنم؟! دوستش اینطوری بشه من چه قدرتی دارم؟! من معتقدم اونقدری که خطاهای مذهبیا نگاه به دین رو برای مردم خراب میکنه، کارای بی دین و ایمون‌ها خراب نمیکنه.

    اونم حالا از سر حرص و جوش گفتم ازدواج با بی دین راحت تره! واقعیت اینه که خیلی اذیت میشم دینداری متعصبانه و دیدگاه‌های خود عالم پندارانه میبینم دست خودم نیست... مشکل اینجاست که افراد این شکلی اعتقادی به گفت‌و گوی منطقی ندارن و اصولا چیزایی که ما پیش شرط اظهار نظر میدونیم براشون مطرح نیست. واسه همین مبنای مشترکی برای بحث هم وجود نداره...

    درباره کامنت تختی هم باید بگم که بله! شما باید جواب کامنت رو بدید حتی در حد یک کلمه که موافقم یا همچین چیزی! چون کسی که علاوه برخوندن داره کامنت میذاره یعنی تعامل بیشتری انجام میده و قضیه براش مهمتر بوده زشته خالی خالی تایید کنید برید خونتون :)

    پاسخ:
    اینجا برا اینکه زشت نباشه لازم می‌دونم بگم که کاملا مشهوده که آقای پناهیان شدیدا روتون اثر گذاشته، لحن کلام و حرفا نزدیک به آقای پناهیانه... مخصوصا جایی که میگید : خطای مذهبی‌ها .....

    جالبه!!

     

  • آفتابگردون ...
  • خدا کنه اینطور باشه و حتی عمیق‌تر :)

    البته این قسمت از حرفام اصلا مربوط به ایشون نیست و از چیزاییه که در محضر دکتر علی غلامی عزیز، هیئت علمی امام صادق یاد گرفتم. دوره‌های طلیعه حکمتشون بی نظیره.

    پاسخ:
    آقای پناهیان از این جنس حرف‌ها زیاد می‌زنند.

    bornos.blog.ir/post/88

  • عـلیـرضـ ـا
  • توصیه می‌کنم مستند «از سپیده تا فریاد» رو که از شبکه افق هم پخش شد، ببینید؛ شاید نظرتون درباره‌ی شجریان عوض شد.

    البته خودم هنوز ندیدم.

    این لینک رو هم اگه مایل بودید بخوانید:

    https://virgool.io/@00397/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%88%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-ltjl2btnzlbr

     

    :)

  • عـلیـرضـ ـا
  • توصیه می‌کنم مستند «از سپیده تا فریاد» رو که از شبکه افق هم پخش شد، ببینید؛ شاید نظرتون درباره‌ی شجریان عوض شد.

    البته خودم هنوز ندیدم.

    این لینک رو هم اگه مایل بودید بخوانید:

    https://b2n.ir/804636

    :)

    پاسخ:

    مطلب رو خوندم، ان شاء الله دریک فرصت مستند رو هم می بینم. ممنون از معرفی.