فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!

کرونا محرم امسال را خاص کرده است و به تبع آن تبلیغ دین. چرا که یکی از مهمترین عرصه ها و فرصت ها برای تبلیغ دین همین محرم و صفر و مجلس عزای سید الشهداء علیه السلام است که امسال شرایط آن تغییر کرده است. 

نمی گویم باید مجالس و عزاداری تعطیل شود و تنها در فضای مجازی عزاداری کنیم؛ ولی در کنار برپایی مجالس باید فضایی هم فراهم شود برای کسانی که امکان حضور در مجالس را ندارند. افرادی هستند که به هر دلیلی امکان حضور در مجالس را ندارند؛ ممکن است شخصی بیمار و مبتلا باشد و نمی تواند به مجلس عزا برود، ولی خوب این شخص هم دل دارد و حق دارد که برای اربابش گریه کند و معارفی از دین را بشنود. و یا گروه پرخطر که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و یا بعضی افراد مسن و پیرغلامان حضرت که اصلا نباید در معرض ابتلا قرار گیرند و یا حتی پزشکان و پرستاران و دیگر زحمت کشان جبهه سلامت.  و چه خوب که این افراد بتوانند در فضای مجازی از معارف دین و جلسات عزا بهره ببرند. البته خوب واضح است که هیچگاه فضای مجازی مثل حضور در مجلس عزا نمی‌شود و تاثیری که فضای حقیقی دارد، فضای مجازی ذره‌ای از آن را ندارد؛ اما چه می‌شود کرد؟ ما هم از باب اکل میت از آن استفاده می‌کنیم. در شریعت اسلامی وقتی به اضطرار برسیم، خوردن گوشت گربه مرده هم جایز است بلکه اگر به مرحله‌ای برسیم که تنها راه حفظ جان خوردن آن گربه مرده است، خوردنش واجب می شود و اگر آن را نخوردیم و به خاطر نخوردن آن مُردیم، بعید نیست که حکم خودکشی داشته باشد.


☆ مشورتی که با شما دارم:

این مقدمه را گفتم تا با شما یک مشورتی داشته باشم؛ اگر قرار باشد یک کانال در شبکه‌های اجتماعی هوا کنم و در این ایام سوگواری به نحوی عزاداری مجازی داشته باشیم، پیشنهاد شما کدام یک از پیامرسان ها است؟؟   ایتا، سروش، روبیکا، بله، گپ، آی گپ، تلگرام‌ملعون؟

البته واتساپ هم هست ولی در آن نمی توان کانال تشکیل داد و به خاطر ابری نبودن این پیام رسان محتوا ماندگاری برای بعد ندارد، لذا از گردونه خارج شده است.  

و اینکه گزینه ها محدود به این موارد نیست، اگر شما جای دیگری را هم سراغ دارید بگوید.


لطفا در این امر مرا راهنمایی کنید و به راحتی از کنار این مشورتی که با شما دوستان عزیز کردم نگذرید. 

☆ البته در هنگام پاسخ گویی این را هم مدنظر داشته باشید که بعد از تشکیل کانال وقتی به شما گفتم عضو شوید، نگویید که من این پیام رسان را ندارم و اصلا و ابدا هم قصد نصب و استفاده از آن را ندارم :)


بعدا‌نوشت:

کانال فاتح کربلا:

خیلی ممنون از عزیزانی که منو راهنمایی کردند! در نهایت با جمع‌بندی مشورت‌ها و نظرات اینجا و غیر اینجا به این نتیجه رسیدم که توی ایتا و تلگرام کانال هوا کنم. آی‌دی هر دو کانال @fateh_karbala  هست. البته اگه به فارسی هم سرچ بزنید فاتح کربلا پیدا می‌کنید؛ ولی به هر حال لینک‌شون را هم اینجا قرار می‌دم. و البته توی واتساپ هم یه گروه تشکیل دادم برای خانواده و فامیل و دوستان بیرون از مجازی.

تلگرام: t.me/fateh_karbala

ایتا: eitaa.com/fateh_karbala

نظرات  (۱۶)

  • علیرضا آهنی
  • من خودم ترجیح میدم که ایرانی نباشه (:

    پاسخ:
    ایرانی نباشه منظورت تلگرامه ؟
  • آفتابگردون ...
  • از اینا که گفتید من فقط روبیکا و تلگرام عوضی رو دارم. واتس‌اپ هم که گفتید نه. بنظرم اصلا توی تلگرام نذارید چون فیل.تر شکن‌ها خیلی اذیت میکنن. روبیکا هم نیاز به دانلود داره اما قطعا گزینه مناسبتریه. 

    اینستا رو چرا نگفتید؟ از همه روونتر و بهتره. پیج اینستا خوبه آقا. لایو هم میشه گذاشت حتی فقط صوتی. خیلی بهتره.

    پاسخ:
    احساس می کنم اینستا اصلا فضای تبلیغ دین و حرف های عمیق نیست و غالبا عادت داریم اینستا رو به عنوان یه تفریح نگاه کنیم نه یه کار جدی ...

    البته برای اینستا باید بیشتر فکر کرد ... و البته تجربه دیگران رو هم استفاده کرد.

    منظورتون از اینکه روبیکا نیاز به دانلود داره چیه؟
  • علیرضا آهنی
  • آره (:

    پاسخ:
    چرا پس؟
    ایرانی ها درسته بعضا مشکل دارن ولی ارزون‌تر و سریع‌تره و نیاز به فیلتر شکن نداره
  • 1 بنده ی خدا
  • منم بااینستا موافق ترم و خب بنظرم فضای اینجورکارها هم هست من مثلا شبای قدرو با لایو مسجد دانشگاه گذروندم

    پاسخ:
    اگه قرار باشه یک کانالی باشه که در کنارش یه صفحه توی اینستا هم داشته باشه، کدوم پیام رسان رو پیشنهاد می‌دید؟
  • علیرضا آهنی
  • سریع‌تر که برای من نبود . افراد زیادی هم توش نیستن پس احتمالش زیاد نیست که زیاد محبوب بشه این کار.

    پاسخ:
    خوب همین نظر سنجی هدفش اینه که مشخص کنه مخاطبین بیشتر کجا هستن و کجا رو ترجیح می‌دن..


    با حساب فیلتر شکن نسبت به تلگرام، برنامه‌های داخلی راحت تره...

    هیچ کدوم. اینستاگرام . از ماه رمضون بعضی از رفقا دارن ویدیوی کوتاه با موبایل میذارن و استقبال خوبی هم شده. 

    پاسخ:
    به نظرت اینستا فضای ارائه هست؟ اینکه بیشترین نگاه به اینستا، نگاه تفریح و سرگرمی هستش، توی این فضا امکان ارائه محتوای عمیق دینی هست؟
    البته باید این نکته رو مد نظر داشت که محتوای ارائه شده فقط کلیپ و یا تصویر نیست... پادکست و متن و همچنین فیلم‌های بیش از ۱ دقیقه..

    البته شاید کنار یه کانالی که محتوا ارائه میشه بشه یه صفحه اینستا تعریف کرد ولی اینکه تموم تمرکز روی اینستا باشه می‌ترسم اتلاف وقت باشه و تاثیرگذاری نداشته باشه ..
  • پیام نورزاد
  • بلاگت عالیه 

    پاسخ:
    توی وبلاگ هم اکثر محتوا ها رو میزارم، ولی با توجه به هدفی که اول پست گفتم لازمه توی یکی از شبکه های اجتماعی باشه که در دسترس باشه
  • بانوی ایرانی
  • ۱. ایتا

    ۲. بله

    پاسخ:
    خیلی ممنون.

    نظرتون در مورد تلگرام و اینستا چیه؟
  • 1 بنده ی خدا
  • تلگرام

    پاسخ:
    ممنون که وقت گذاشتید
  • پرستوی عاشق
  • بنظر من همه ش! بعلاوه ی اینستا

    پاسخ:
    میدونی چه وقتی می‌گیره ؟ 
    واقعا من فرصت نمی کنم محتوا رو توی همه‌ی پیامرسان‌ها بزارم وگرنه قطعا این نظر خوبیه
  • آفتابگردون ...
  • احساستون اشتباس

    درسته فضاش ممکنه تفریحی هم باشه اما تفریحی صرف قطعا نیست، لااقل برای من اینطوریه. و بستگی به این داره که واسه چی و توی چه زمانی اینستا رو باز کنم. شبهای قدر لایو ها و پستای خوبی بود و توی اون شبها ادم کمتر سمت بقیه مسایل اینستا میره. 

    راجع به روبیکا که دارم و بقیه پیام رسانهای ایرانی که ندارمشون، مشکل من گوشیمه که فضای داخلی و خارجیش الکی پره و هی ارور میده و نمیتونم چیزیو دانلود کنم.توی روبیکا هم که پیش شرط نمایش هرچیزی دانلودشه.

    امیدوارم کمک کرده باشم. اینها نظر منه و طبیعتا فقط درباره خودم ممکنه درست باشه.

    پاسخ:
    ممنون از وقتی که گذاشتید.

    اینستا...

    به نظرم فراگیری اش بیشتره.

    پاسخ:
    حتی بین مذهبی‌ها؟

    به نظرتون توی اینستا به کپشن ها و نوشته ها توجهی می شه؟ یا تنها با محتوای عکس و فیلم میشه کار رو پیش برد؟

    حتی بین همه...

     

    فرقی نداره. بستگی به هنرورزی شما و جذابیت محتوای تولیدات داره...

  • عـلیـرضـ ـا
  • سلام حامد آقا

    سروش و ایتا مخاطبان بیشتری از بقیّه دارن.

    امّا دوستان راست میگن، هیچی جای اینستا رو نمیگیره!

    امّا شما حرف ازمحتوای عمیق زدی. خُب ایکاش میگفتید که منظورتون از محتوای عمیق چیه؟

    اگه فقط میخواید مدّاحی و دعاخوانی و روضه خوانی بذارید، خُب اینستا مناسبه و اشکالی نداره.

    امّا برای منبر مجازی، میتونید تیکه هایی از سخنرانی رو در اینستا قرار بدین و بقیّه اش رو ارجاع بدین به پیام رسان های داخلی. اینطوری یه تبلیغی هم کردین برای پیام رسان ها.

    پاسخ:
    سلام

    خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید.

    منظورم از محتوا، معارف دینی هستش، حالا در هر مدیومی، چه نوشته ، چه صدا و پادکست و چه کلیپ و فیلم

    سلام :)

    بنظرم تلگرام با وجود فیلترشدن همچنان مخاطبان زیادی داره و مردم از پیام رسانای داخلی هم استفاده می کنن اما خیلی پراکنده هستن و یه جا جمع نیستن.

    اگه بحث پخش زنده وجود داره که اینستاگرام هم خیلی می تونه ساده، سریع و در دسترس همگان باشه.

    پاسخ:
    سلام.
    ممنون از وقتی که گذاشتی.

  • بانوی ایرانی
  • به خاطر نکته ای که آخر مطلبتون متذکر شدید، تلگرام و اینستاگرام را نگفتم.

    پاسخ:
    ما هم به خاطر همین توی سه جا فعالیت داریم؛ ایتا، تلگرام، واتساپ