فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!

درست‌نوسی همان زنگ املا و انشا در مدرسه است. وبعد‌ها هم که بزرگ‌تر شدیم، نامش شد دستور زبان.

مثل اکثر چیز‌هایی که در مدرسه به زور به خورد ما می‌دهند، این مورد هم یا یادنگرفتیم، و یا هم فراموش کرده‌ایم. نادرا مثال نقض پیش می‌آید. شما که آن مثال نقض نیستید؟؟


و البته این قواعد و دستور زبان‌ها هم در تطور تاریخی، تغییرات داشتند، مثلا در دوره‌ای می‌گفتند خوشحال را سر هم بنویس، و در دوره‌ای دیگر می‌گفتند که باید جدا نوشته شود. من خودم گرفتار این مسئله بودم، که در راهنمایی چیزی درس می‌دادند، که در دبیرستان خلاف آن را در سر ما فرو می‌کردند. ولی خوب در این بازه‌ی زمانی که در آن گذران عمر می‌کنیم، تاحدی یک مجموعه از این قواعد مورد قبول همگان واقع شده، که در ابتدای نویسندگی بهتر است از مرز آن‌ها تجاوز نکنیم، البته  عامدا منظور است، وگرنه گاهی فراموش می‌کنیم، و گاهی اصلا جاهل هستیم و نمی‌دانیم. مثلا شما اگر همین چند خط من را برگردید شاید متوجه اشتباهات من هم بشوید. چراکه من هم مانند شما در حال آموختن هستم، و خیلی از قواعد را نمی‌دانم،‌ و آنچه که می‌دانم یا فراموش کرده‌ام و یا اینکه ملکه نشده است. و بهترین راه برای ملکه شدن و جلوگیری از فراموشی تکرار و تمرین است، همین. البته باید قبل از آن بدانیم و از جهل بیرون بیاییم. و بعد با تکرار و تمرین درست نویسی را برای قلم‌مان ملکه کنیم، که ناخودآگاه صحیح و بدون غلط بنویسیم.

به نظرم این یک قله برای درست‌نویسی است که باید به عنوان هدف در مقابل ما خودنمایی کند، و ما به آن فکر کنیم و در رسیدن به آن تلاش کنیم. اینکه تو ناخوداگاه درست بنویسی. 

به نظرتان این توقع زیادی است و باید کمی کوتاه آمد؟ و یا اصلا نه کم هم هست؟




نظرات  (۵)

سلام
من که شخصا در چند مطلبی که اخبرا" نوشتم، سعی کردم درست بنویسم.
سعی کردم. نمی‌دانم موفق بوده‌ام یا نه.
پاسخ:
سلام

شما همیشه موفق هستید و خواهید بود.


نظرات خواننده ها خیلی می تونه موثر باشه
بهترین راه برای تمرین درست‌نویسی وبلاگ‌نویس شدنه. خودتم نخوای انقد متخصص این‌جا هست و انقدر فضا فرهیخته است از این جهت که یاد می‌گیری.
پاسخ:
دقیقا.
هم تمرینه
هم تصحیح غلط هامونه
البته اگر دوستان فرهیخته و اهل، محبت‌شان را دریغ نکنند
اگر منظورتون از درست نویسی، رعایت جدانویسی بعضی کلماته که بنده این ها را مصداق غلط یا صحیح بودن نمی دانم. چون خود فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم دیگری تأکیدی در مورد این مسئله ندارد.
خودم هم در نگارش های رسمی یا وبلاگی این ها را جدی نمی گیرم. گاهی به اقتضای شرایط جدا نویسی دارم و در بعضی وقت ها هم عمداً چسبیده و سر هم می نویسم...
پاسخ:
منظورم از درست نویسی اینه که بتونیم مفهومی که اراده کردیم به صورت صریح و صحیح به مخاطب انتقال بدیم.
که چیزی که ما می خواییم از متن برداشت کنه، و متن هم مجمل نباشه
توی اون وبلاگتون قرار بود یه سری چیزا در مورد درست نویسی رو توضیح بدید،  ممنون میشم اگه بنویسیدشون
پاسخ:
ان شاء‌ الله به مرور زمان توی همین وبلاگ می نویسمشون.

به امید آنکه مفید واقع شود
در همین راستا کتاب مزخرفات فارسی از رضا شکراللهی رو پیشنهاد می‌کنم.
بی‌نظیره.
اکثر غلط‌های مصطلح رو با یک طنز شیرینی آمیخته. و همین نمکی که این کتاب داره سبب میشه شکل درست کلمات وارد حافظه‌ی بلند مدت بشه، چرا که حین نوشتن فلان کلمه یاد فلان طنزی که راجع بهش توی این کتاب خوندم میفتم و درست می‌نویسمش :)
پاسخ:
کتاب خوبیه مخصوصا که با طنز آمیخته شده.

خیلی ممنون از پیشنهادتون