فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!

فریضه‌ها و واجبات اسلام یا زمان دارند یا نه؛ از جمله آن‌ها که مقید به زمان نیستند اطعام فقیر است. و واجبات زمان دار هم به فوری و غیر فوری تقسیم می‌شود. واجب فوری مثل جواب سلام دادن و یا سجده واجب هنگام شنیدن آیات سجده‌ دار؛ که به تاخیر انداختن آن‌ها جایز نیست.

و قسم دیگر که واجب‌های وقت‌دار غیر فوری هستند؛ مانند نماز‌های پنچگانه یومیّة؛ که در محدوده زمانی خاصی باید ادا شود، و بهترین وقت آن اول وقت است؛ که البته بعضی‌ها آن را به تاخیر می‌اندازند و بعضی افراد هم بعد از وقت قضای آن را می‌خوانند و البته هم بعضی هستند که اصلا کاری به این کارها ندارند که اول وقت بخوانند یا آخر وقت و یا قضای آن را بجا بیاورند.

خوب واجبات که تنها به عبادات فردی اختصاص ندارد، واجبات اجتماعی هم داریم، ما که حداقلی به دین نگاه نمی‌کنیم و قائل به جدایی دین از سیاست نیستیم!

نمونه‌ای از واجب اجتماعی و سیاسی که در طول تاریخ داشتیم، کمک به قیام حضرت امام حسین علیه السلام است؛ که عده‌ای اول وقت از حرکت امام از مدینه همراه امام علیه السلام بودند و ایشان را یاری کردند، عده‌ای هم در وسط راه نه اول وقت به یاری امام شتافتند، همچون حر .

و البته که عده‌ای هم از مسلمانان اهمیتی به این موضوع ندادند و سرسری از این مسئله گذشتند و اصلا بنای یاری نداشتند، مانند آن‌هایی که اصلا بنای خواندن نماز را ندارند.

اما عده‌ای هم کارشان به بعد از وقت کشید، مانند توّابین؛ که الحمد الله به برکت سریال مختار فضای ذهنی آشنایی نسبت به آن‌ها وجود دارد. البته نمی‌گویم کارشان درست بود یا غلط، چون برای قضای نماز خارج از وقت ما امر دوباره از شارع داریم، امّا آیا قیام و حرکت توابین نشأت گرفته از امر امام‌شان بود یا می‌خواستند وجدان خود را راحت کنند؟ من تاریخ را بررسی نکرده‌ام!! کسی میداند به من هم بگوید؟؟


#قیام ۱۹ دی هم از این قبیل واجبات بود که مردم متدین قم این واجب را به موقع و اول وقت انجام دادند؛ که از جرقه‌های مهم برای پیروزی انقلاب بود.


پی‌نوشت: 

۱. و من هم آنچنان در ادای وظیفه وقت شناس نبودم و نوشتن این پست را به تاخیر انداختم.

۲. ۱۹ دی روز طلبه هم هست؛ این روز را گرامی می‌داریم!

نظرات  (۴)

  • سوته دلان
  • سلام

    بعضی قضایا به این صورته که شاید به جهنم نریم ولی مسلماً به بهشت هم نمیریم!
    نماز مستحب رو نمیشه جایگزین نماز واجب کرد!
    گزارشاتی از محمد حنفیه هست اما بیشتر در مورد مختار...
    به هرحال بیشتر برای آروم کردن وجدان بوده!


    پاسخ:
    سلام


    خودم هم فک می‌کنم به خاطر آروم کردن وجدان بوده تا وظیفه....شاید هم به خاطر فضایی که فیلم مختار برامون درست کرده اینجوری فک می‌کنیم !
  • انـ ـــار
  • یکی از دلایلی که قم و مردمش را دوست دارم...
    پاسخ:
    اصلا جو فرهنگی و انقلابی که توی قم وجود داره هیچ‌جای دیگه ندیدم.

    تصمیم دیرهنگام توابین حتی اگر به کشتن قاتلان امام هم منجر می شد، بخشودنی نبود و خاصیت لازم را نداشت. فقط بقول شما برای کاهش عذاب وجدان راهی جز این نداشتند که با باید از قاتلان امام علیه السلام انتقام می گرفتند و یا خودشان کشته می شدند تا حداقل ننگ زنده ماندن بر دامن آن ها ننشیند.


    مقام طلاب عزیز را پاس می داریم.

    تصمیم دیرهنگام توابین حتی اگر به کشتن قاتلان امام هم منجر می شد، بخشودنی نبود و خاصیت لازم را نداشت. فقط بقول شما برای کاهش عذاب وجدان راهی جز این نداشتند که یا باید از قاتلان امام علیه السلام انتقام می گرفتند و یا خودشان کشته می شدند تا حداقل ننگ زنده ماندن بر دامن آن ها ننشیند. 

    باز هم دمشان گرم و حاشا به غیرت اون ها.


    مقام طلاب عزیز را پاس می داریم.

    پاسخ:
    خیلی ممنون از لطفی که کردید