فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!

دیدید عده‌ای عشق موتور هستند؟ یا عشق ماشین؟ بعضی هم عشق کفتر و پرنده هستند. عده‌ای دیگر هم هستند که عشق کتاب هستند! من هم یک عشق کتاب بودم. نمی توانستم از کتاب دل بکنم و کتابفروشی جایی بود که هیچ‌گاه از آن خسته نمی‌شدم و همیشه به زور از آنجا بیرون می‌آمدم. بوی کاغذ نو دیوانه‌ام می‌کرد. اما روزگار است دیگر این گذر زمان حرارت‌ها را می‌خواباند. جمله معروف «گشنگی نکشیدی که عاشقی یادت بره» برای من هم صادق بود؛ روزگار و زندگی کاری کرده است که دیگر کتابفروشی‌ها را هم نمی شناسم ... قبلا کتابفروشی‌ها من را می شناختند! بیشتر کتاب‌هایم خانه پدری است و چند جعبه کتاب هم در انباری خانه پدر است. در خانه‌ی خودمان تنها یک کتابخانه کوچک باقی مانده است که حاوی کتاب هایی است که نمی توانستم از خود دور کنم. البته رشد صنعت کتاب الکترونیک در این فاصله بین من و کتاب های کاغذی بی تاثیر نبود ولی عامل اصلی همان جمله معروف است که گفتم. همین کتابخانه کوچک هم هنگام اسباب کشی دردسر ایجاد می کند؛ جابجا کردن ۶ یا ۷ کارتون موزی پرکتاب سخت است و مخصوصا اگر پای پله در میان باشد تحمل این سنگینی خیلی سخت می‌شود. تازه چیدنش به کنار. از همه‌ی این ها بدتر وقتی می‌بینی در این اسبابکشی‌ها کتاب‌های عزیز آسیب می‌بیند غمی تو را فرا می‌گیرد که دیگر به راحتی دلت نمی‌آید در این اوضاع و شرایط کتاب بخری و ترجیح می‌دهی پاتوقت به جای کتابفروشی‌ها کتابخانه ها باشد؛ البته اگر کرونا بگذارد کتابخانه ها باز باشند.
به خاطر درگیر شدن با کرونا نتوانستم بعد از اسبابکشی کتابخانه‌ام را بچینم؛ دیشب فرصتی برای این کار یافتم و خوب کتاب‌باز‌هایش می‌دانند که هنگام چیدن کتاب چقدر خاطره با هر کتاب مرور می‌شود و آدم دلش نمی خواهد که این کار چیدن تمام شود. در حین چیدن کتاب‌ها چشمم به سررسیدهایی افتاد که در طی این چند سال پر کرده بودم و ناخواسته شروع به ورق زدنشان کردم؛ اولین سررسید مربوط به سال ۹۲ بود تقریبا ۷ سال پیش. مجموعا ۸ سررسید بود که اکثر صفحات آن ها سیاه شده بودند. در این جابجایی ها و اسبابکشی‌ها، این سررسید‌ها هم از تلفات به دور نبودند و آسیب دیده بودند. کمی مطالبش را خواندم و دلم نیامد که بعضی از مطالب آن سررسیدها را برای‌تان نقل نکنم. مخصوصا که ممکن است چند سال آینده به کلی نابود شوند؛ پس برای ماندگاری مطالب هم که شده است از این به بعد بعضی از مطالب سررسیدهایم را با کلید واژه از سررسیدها اینجا پست می‌کنم.

نظرات  (۷)

  • نویسنده آشنا
  • سلام

    چقدر خوب:) من هم کتاب هام رو حتی اگر مطالعه هم نکنم، باز اجازه پاره شدن و زیر دست و پا له شدنشون رو نمیدم، همشون رو یه جای خوب گذاشتم تا سرفرصت مطالعه کنم.

    انشالله شما و کتابخانه پای هم پیر بشین😄🌹

    +بیشتر چه کتابایی میخوندید؟در چه موضوعی؟

    پاسخ:
    سلام.
    کتاب های تخصصی که کنار برن بیشتر در زمینه ی فلسفه، ادبیات، فرهنگ، دینی و مذهبی، گاها هم در زمینه فلسفه ذهن و فلسفه کامپیوتر و تکنولوژی ... خلاصه از غرب و شرق همه چی می خونم ولی بیشتر درد و مشکل اون مقطع زمانیم است که مشخص می کند چه بخوانم.

    شما توی چه موضوعاتی مطالعه داری؟ 
  • بانوچـه ⠀
  • سررسیدها، کتاب‌ها، یادگاری‌ها، نوشت‌افزار، عکس‌ها و آهنگ‌ها همه‌ی اینا همیشه برای من خواستنی هستن.

    پاسخ:
    به نظرم وجه مشترک بلاگرا هیمن دوست داشتن این موارد باشه ... خیلی از بلاگرا رو دیدم که این دوست داشتن رو با خود دارن

    گاهی وقت ها جابجایی کتاب ها از یخچال و گاز هم سخت تر می شه! مخصوصا اگه پله باشه!

    پاسخ:
    یکی از رفقا بالای ۶ هزار جلد کتاب داشت هر سال که اسبابکشی داره میگه اسباب خونه نصف کاره، کتابا نصف دیگه کار و معمولا دو روز اسباب کشی داره
  • آقاگل ‌‌
  • یاد نادر ابراهیمی افتادم و اون تک چمله‌ای که می‌گفت تو در میان کتاب‌ها انسان نخواهی شد. تو در میان انسان‌هاست که انسان می‌شوی. :)

    هروقت با کتاب‌ها درگیر میشم، این تک جمله توی ذهنم می‌چرخه. اگرچه راستش این قضاوت نکردن کتاب‌ها و این راحت بودن همنشینی با آن‌هاست که باعث میشه یک وقت‌هایی کتاب رو به آدم‌ها ترجیح بدم.

    پاسخ:
    دقیقا اینکه احساس می کنی چقدر کتاب ها زنده تر از آدم ها هستند عمل به این جمله جناب نادر را سخت می کنه ... البته از طرفی حق کاملا با ایشان است چرا که انسان باید در سختی ها انسان شود وگرنه آسانی که در رفاقت با کتاب ها است انسان ساز نیست ... 
    یادش گرامی و روحش غریق رحمت
  • نویسنده آشنا
  • من اگر کتابی رو بخوام برای مطالعه انتخاب کنم، یا نجوم، یا حیوانات، زبان های خارجه، و کامپیوتر و تکلنولوژی(آموزشی، نه توضیحی!)

  • علیـــــ ََ
  • فقط بعد از منشر کردن این پست ها یادتون باشه که از وبلاگتون یه بک اپ بگیرین 

    از بین رفتن اطلاعات این جا خیلی اسون تر و بدتر از ضربه هاییه که توی اسبابکشی میخوریم :/

     

    پاسخ:
    بله متاسفانه از بین رفتن اطلاعات مشکلی بزرگ است ... حتی اطلاعات در ذهن‌مان هم در معرض چنین خطری هستند و ممکنه فراموشی بگیریم

    خیلی عالی

    پاسخ:
    :)