فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!

یادداشتی که در ادامه می‌آید شاید کمی طولانی باشد و شاید اعداد و ارقامش حوصله‌مبارکتان را سربرد، امّا ارزش وقت‌گذاری دارد تا بفهمیم در اطرافمان چه می‌گذرد و شناخت بهتری در مورد این ویروس داشته‌ باشیم.

*اگر حوصله خواندن تمام یادداشت را ندارید، حتما قسمت آخر آن یعنی قسمت واقعیت برساخت سیاسی کرونا را مطالعه کنید.

**نقل این یادداشت به معنای تایید یا رد همه یا بخشی از آن نیست و لذا خیلی خوش‌حال می‌شوم که دوستان بعد از مطالعه نظر خود را ابراز کنند.

این یادداشت را از یک کانال ایتا برایتان به ارمغان آورده‌ام

کانال: کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره

 

🔰از ویروس کرونا تا کرونای برساخته سیاست

 

🖊یادداشتی از استاد سید علی موسوی

▪️استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم

 

💠مناسبات آمارهای ایران و جهان

یک هفته از ورود رسمی کرونا به ایران می گذرد. تا این لحظه که این متن را می نویسم در ساعت 3 بعد از ظهر شنبه 10 اسفند، تعداد وفیات شناسایی شده از کرونا در ایران به 43 نفر رسیده است.  مبتلایان شناسایی شده کل کشور نیز 593 نفر. از این تعداد  109 نفر در قم و 180 نفر در تهران هستند. آمار مبتلایان به مراتب بیشتر از این می باشند. میانگین سنی این 593 نفر، 50 سال است. این به آن معناست که شناسایی (تست کرونا) تنها از میان افراد پرخطر مراجعه کننده به مراکز درمانی به انجام رسیده است لذا 7 درصد فوت مبتلایان نزدیک به معیارهای رسمی فعلی جهانی است. طبق مقاله وبسایت worldometer در مورد میزان فوت مبتلایان به ویروس کرونا، برای 60-69 ساله ها 3.6 درصد، 70-79 ساله ها 8 درصد و 80 سال به بالا 14.8 درصد است. میزان فوت افراد تا 40 سال عمر، 2 درصد می باشد که اخبار موجود در ایران نیز فاصله ای با آن ندارد.  لازم به ذکر است که این 2 درصد نیز عموما از افراد دارای سابقه بیماری های پرخطر در برابر کرونا است. میزان فوت بر اثر کرونا در میان بیماران قلبی-عروقی(10.5%) دیابت (7.3% ) بیماریهای مزمن تنفسی ( 6.3%) فشار خون (6.0% ) و سرطان (5.6% ) است. 

 

💠مقایسه کرونا و آنفولانزای فصلی

متوسط درصد فوت مبتلایان به کرونا را 2.3 درصد بر می شمارند در حالی که فوت ناشی از آنفولانزای فصلی در حدود 0.05 درصد است. میزان اشاعه (بر اساس شاخص آر-صفر) در مورد آنفولانزا 1.3 تا 1.6 است.  به این معنا که هر نفر 1.3 الی 1.6 نفر را مبتلا می کند در حالی که در مورد ویروس کرونا آمارها بین 2 تا 3.11 در تردد است.  این مقایسه نشان دهنده ریسک بالاتر کرونا در مقایسه با آنفولانزا است. 

 

💠آیا قرنطینه در مقابل ریسک کرونا منطقی است؟

بر اساس این آمارها خطر کرونا برای افراد بالای 40-50 سال و افراد دارای سابقه بیماریهای قلبی-عروقی، دیابت، بیماریهای مزمن تنفسی، فشار خون و سرطان بسیار بالا و قابل توجه است ولی در مورد افراد زیر 40 سال که سابقه بیماریهای مذکور را ندارند، فاقد ریسک قابل توجهی می باشد. 

طبعا رعایت اصول بهداشتی نه فقط در مورد ویروس کرونا بلکه در مورد ویروس آنفولانزا بسیار لازم است. رعایت بهداشت در بیماری های ویروسی فصلی می تواند نقش بسیار چشمگیری در سلامت عمومی داشته باشد. 

طبق آمار CDC امریکا، 42ملیون و 900 هزار نفر در سال 2018-2019 در این کشور مبتلا به آنفولانزا شده و 61هزار و 800 نفر می میرند. جمعیت امریکا 327 ملیون و 200 هزار نفر است. یعنی 13 درصد مردم امریکا به آنفولانزا مبتلا شده اند.   

اما در تصور عمومی مردم ما ریسک آنفولانزا پایین تر از آنچه باید باشد و ریسک کرونا بالاتر از آنچه باید هست. با توجه به ریسک بسیار پایین کرونا برای افراد زیر 40-50 سال و فاقد سابقه بیماریهای خاص، و ریسک قابل توجه این ویروس برای افراد بالای این سن و دارای سابقه این بیماریها، آنچه امکان عملی واضح تری دارد، قرنطینه شدن افراد پر ریسک است. برای جلوگیری از انتشار بیماری توسط افراد ناقل با ریسک کم نیز باید افرادی که اولین نشانه ها را نیز در خود می بینند برای حفاظت سایرین از دست دادن بپرهیزند، ماسک هایی همچون ماسک N95 بزنند و از حضور در مدرسه و تجمعات پرهیز کنند. این امر می تواند ضمانت های قانونی (همانند جریمه ریالی فرد مشکوک) و شرعی (حکم به حرمت در خطر قرار دادن سایرین) پیدا کند. به جای محبوس کردن افراد سالم و ایجاد فشار روانی در فضای عمومی کشور، می توان به صورت منطقی از اشاعه این گونه بیماری ها جلوگیری کرد. 

 

💠آیا کرونا یک بحران است

کرونا بیماری پر ریسک تری از آنفولانزا برای افراد بالای 40 سال و نیز افراد دارای بیماریهای خاص است اما به هیچ وجه قابل مقایسه با بیماری های خطرناکی چون ایبولا و  طاعون نیست. این امر بر اساس آمار جهانی نیز به سادگی قابل فهم است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی به طور متوسط 50 درصد  مبتلایان به ایبولا فوت می کنند. این درصد حسب شرایط بین 25 تا 90 درصد تغییر می کند.  بر اساس آمار همین سازمان در مورد طاعون فوت مبتلایان حدود 30 تا 60 درصد است.   این آمار در مقایسه با دو درصد فوت مبتلایان به کرونا (که آن درصد هم مربوط به افراد پر خطر می باشد) قابل مقایسه نیست. 

 

💠واقعیت برساخته سیاسی کرونا

ویروس کرونا و ریسک آن پدیده ای «واقعی» است اما «تصویر ذهنی عمومی» از این بیماری به شکل یک کابوس بحرانی، زاییده رسانه است. یک واقعیت عینی در شکل گیری این تصور رسانه ای وجود دارد و آن تعامل کشور چین با این بیماری است.  چین به مدت 7 هفته این بیماری را وارد موج رسانه ای نمی کند. اما با فشار سیاسی و جنجال رسانه های غربی، چین منفعل شده و پس از 7 هفته مشاهده علائم در اولین بیماران شهر ووهان در 10 ژانویه، رسما شیوع این بیماری را اعلان کرده و این شهر را قرنطینه می کند.  

طبعا قرنطینه بعد از 7 هفته تنها یک نمایش سیاسی داخلی و خارجی است. در این میان ترس و وحشت چینی ها را نیز نباید از قلم انداخت. با توجه به ممنوعیت بودیسم در چین، مردم چین اعتقادی به جهان پس از مرگ ندارند. این امر مواجهه با مرگ اندیشی را برای یک چینی بسیار دشوار می کند. از این رو کنترل این وحشت در چین نیز خود برای فضای سیاسی داخلی این کشور اهمیت بالایی پیدا می کرد. 

7 هفته پنهان کاری چین، بیش از همه امریکا را در معرض این ویروس قرار داده است. حجم ترددهای چینی بعد از کشورهای اطرافشان، به امریکاست. نوع مدیریت افکار عمومی در امریکا نشان دهنده آن است که این ویروس آنقدرها بحرانی نیست. ترامپ در حال حاضر با وعده پیدا شدن واکسن، از وحشتی که به سقوط داوجونز منجر شد جلوگیری کرده است و بر همین پاشنه در را خواهد چرخاند اما بحران موجود در ایران به این سادگی نقش برآب نخواهد شد. 

 

ماههای آینده روشن خواهد شد که این بحران برساخته رسانه است و سراسیمگی جامعه پزشکی و مسوولین بهداشتی در دامن زدن به این موج ترس و وحشت نقش بسیار جدی داشت. رانندگی در جاده کوهستانی در زمستان پرخطر است اما بر اساس هیچ منطقی جاده های کوهستانی در زمستان بسته نمی شوند. هنگام بارش برف نیز، تنها الزام به داشتن زنجیر چرخ است که مورد مراقبت قرار می گیرد. جامعه پزشکی تنها مسوول سلامت جسمی جامعه نیست، بلکه مسوول سلامت روحی جامعه نیز می باشد. هر سخت گیری و بحران سازی غیر منطقی، جامعه را شرطی کرده و در بحران های جدی تر امکان پذیرش عمومی مقابله منطقی را کاهش خواهد داد.

 

▪️منابع:

 

1.   . https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

2.    . https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19545404

3.    . https://www.vox.com/2020/2/18/21142009/coronavirus-covid19-china-wuhan-deaths-pandemic

4.    . https://time.com/5610878/2018-2019-flu-season/

5.    . https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ebola-virus-disease

6.    . https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/plague

7.    . https://www.independentpersian.com/node/40191

 

 

 

 

نظرات  (۶)

تحلیل تامل برانگیزی بود
ولی خب مدرکشون خیلی قانع کننده نیست

منم رد یا تاییدش نمی کنم.

پاسخ:
منظورت از مدرک کدوم قسمته؟
آمار‌ها که رفرنسش توی منابع هست 
  • زندگی برتر
  • سلام

    عجب ویروسی هست...

    پاسخ:
    سلام
  • آفتابگردون ...
  • ایشون مدرکی در زمینه علوم پزشکی دارن؟ یا خیر

    بعضی حرفاشون توی تحلیل کرونا و اپیدمیولوژی نادرست بود. مثال میزنم. برای مفایسه انفولانزا با کرونا از منظر آقای نمکی حرف زده که ایشونم اتفاقا پزشک نیستن و نمیدونم دقیقا به این خاطره یا بیشتر به خاطر بی عرضگیشونه که متمسک به همچبن توجیهاتی شدن. 

    خط به خط رو میتونم با دلایل علمی پزشکی رد کنم. اما هم خیلی طولانی میشه و هم اینکه دوست ندارم جایی که کسی نمیخواد بشنوه حرف بزنم. 

    قسمت سیاسیش رو هم باید عرض کنم کاملا غرض ورزانه نسبت به جامعه پزشکی موضع گرفتن! ایشون کجا بودن وقتی از ماه‌ها قبل همکاران موارد مرگ تنفسی که انفولانزا نبود رو به عنوان مشکوک به کرونا به آقای وزیر گزارش کردند و با تمسخر مواجه شدند؟! هزاری‌ام آمار رو به مردم دروغ بگن و تقصیرات رو گردن پزشکای جامعه بندازن از گناهشون کم نمیشه نه از طریقه‌ی اطلاع رسانیشون نه از بی دست و پاییشون برای حمایت از مردم و جامعه پزشکی. ما الان یه ماسک ساده هم نداریم! آقایون میگن پزشکا ترس انداختن تو دل مردم؟ زکی!

    پاسخ:
    من هم نویسنده یادداشت رو نمی‌شناسم و البته مدرک پزشکی که مهم نیست، منظورت‌تون علمیت هستش که نمی‌دونم ... من هم فقط یادداشت رو نقل قول کردم و منبع رو هم گفتم و تاکید کردم که این نقل قول به معنای رد و یا تایید نیست.
    اطلاعاتی که دادن هم فک کنم از سایت‌هایی که توی قسمت منابع اومده استفاده کرده که درجه اعتبارش رو نمی‌دونم ...

    البته ترس رو که پزشکا ننداختن بیشتر مسئولا انداختن و شاید هم شبکه‌های مجازی و مسئولا بیشتر توی زمین اونا بازی کردن ... و البته پزشکا تا حدی توصیه کردن و اونی که من توی صدا و سیما دیدم پزشکا بیشتر دعوت به آرامش کردن
  • آفتابگردون ...
  • یه توضیح بدم سوء برداشت نشه برای کسی. دوستان ببینید، همونطور که گفتم قسمت‌هایی از حرفای این پست توی ریزه کاری های پزشکی بخصوص، اشتباهه. اما درصد مرگ و میر کرونا همینه که گفته.

    نگرانی من از اینه که بزرگواران مسئول کمترین قدمی در راه کنترل افکار عمومی و  پخش نیازهای مردم برنمیدارن که اپیدمی ایجاد نشه و نرسیم به ۳۰ درصدی که به بستری نیاز دارن و در نهایت با مراقبت کادر درمان و تجهیزات خوب میشن و تنها دو درصد مرگ و میر داریم... بحث ریزه کاریاست نه خدای نکرده بخوام بگم جای ترس داره.

    بحث اینه مسئولین ما یه مشت ادم مفت خور به درد نخورن که مواقع عمل اگه هیچ کاری نکنن بهتره تا اینکه یا حرفای صد من یه غاز بزنن یا بخوان اقدامات غیر علمی و خطرناک مثل اسکرینینگ با ۳۰۰ تیم درب منزل انجام بدن! این جماعت اگه هیچی ام بلد نبودن میتونستن لااقل مشورت بگیرن ...

    پاسخ:
    با اینکه مسئولان درست عمل نکردن موافقم...
    و اینکه برای کنترل افکار عمومی و رفع نیاز‌های مردم کاری نمی‌کنن هم موافقم... البته من ندیدم کاری بکنن نمی‌دونم شاید کارهاشون مخفیانه باشه 

    برای قسمت "واقعیت برساخته سیاسی کرونا" گفتم.

    پاسخ:
    خوب برای این قسمت رو از آمار و ارقامی که توی قسمت‌های قبل داده بود نتیجه گرفته که اون‌ها رو هم از منابعی که ذکر کرده استفاده کرده ... البته اگه هم اشکالی هست به نتیجه گیری باید اشکال کنید.
  • آفتابگردون ...
  • بحث پزشک بودن یا نبودن هست اتفاقا! همین الان داروی پنتازول رو سرچ کنین هزار تا سایت اطلاعاتی ازش میدن، مهم اینه که بدونین کدوم معتبره.

    پزشک اگر باشی میدونی که سایتای پاب‌مد و مداسکیپ و آپ‌تو‌دیت معتبر هستن از جهت مطالعات نه هر سایتی... و باز اگر علمشو کسب کرده باشی اینو میدونی که ، مواجهه بالینی ممکنه با اونیکه بلدی و مطالعه شده مطابقت نکنه. و در پزشکی ارزش بالین از دیتاها بالاتره...

    واسه اینه که میگم طرف باید علمشو داشته باشه و هرکسی نمیتونه بیاد راجع به ریز اطلاعات مقالات نظر بده، بالین بیمارا رو باید کنار اینا گذاشت... 

    پاسخ:
    قبول دارم که بالین و تجربه مهمه...حتی میشه گفت صادق‌تر از دانش هم هست ...




    باید منتظر گذر زمان بود ...