فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

فانوس اندیشه

جواب ناله ی ما را نمی دهد دلبر ✿ خدا کند که کسی تحبس الدعا نشود

کفر متحرک به اسلام می‌رسد، ولی اسلام راکد، پدربزرگِ کفر است. سلمان‌ها در حالی که کافر بودند، حرکتشان آن‌ها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند، رکودِشان آن‌ها را به کفر پیوند زد.
┄┅•••✧؛❁؛✧•••┅┄

☆ مراقب باشید وقت با ارزش‌تان تلف‌نشود؛
حتی با نوشته‌های من!
┄┅════┅┄

موقعیت نبود گناه نکردیم؛ توهم تقوا برمان داشت!

قبلا در مورد تکنولوژی، کتاب‌هایی پیشنهاد داده بودم؛ مثل کتاب اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟ و یا کتاب گزینش تکنولوژی از دریچه بینش توحیدی و همچنین احساس می‌کنم که از کتاب‌های مینیمالیسم دیجیتال و کار عمیق هم برای‌تان حرف‌هایی زده باشم -پست‌هایش را پیدا نکردم!- به هر حال در این دوران که بعضی‌ها می‌گویند از عصر اطلاعات و انفجار اطلاعات گذشته‌ایم و به عصر ضد اطلاعات -اطلاعات دروغ- رسیده‌ایم این قبیل مباحث در غرب زیاد مورد بحث و توجه است. و البته خوب طبیعی است که آن‌ها که زود‌تر به این تکنیک‌ها دست‌یافته‌اند، زود‌تر هم با معایب و مشکلات آن برخورد داشته باشند؛ امّا اینکه ما این مشکلات را همین حالا نمی‌بینیم و گمان می‌کنیم که باید خودمان به مشکل برخورد کنیم تا بعد در مورد آن تصمیم گیری کنیم، جای بسی تعجب است! چرا که از طرف دیگر می‌گوییم که باید تکنولوژی را از غرب بگیریم و در نگاه افراطی‌تر می‌گویند که باید مدرنیته را از غرب بیاوریم. و اصلا متوجه مشکلاتی که مدرنیته پدیدآورده است نیستند.

مستند معضل اجتماعی هم از این قبیل مباحث است که شدیدا شما را به تماشای آن توصیه می‌کنم. از نان شب آن را واجب‌تر می‌دانم. حال خود دانید. البته در مورد این مستند باید این را بگویم که ریتم تندی دارد و از آن دسته فیلم‌هایی نیست که بشود با لم دادن جلوی تلویزیون و احیانا تخمه شکستن تماشا کرد؛ بلکه باید به صفحه نمایش میخکوب شد. تا به‌حال چندین مستند درباره جنبه‌های مختلفی از تاثیرات منفی فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی و سوشال مدیا‌ها بر روی زندگی انسان‌ها ساخته شده‌اند، اما هیچ‌کدام این‌قدر کلی به موضوع نگاه نمی‌کردند.

هر چند این مستند را نتفلیکس که یک شرکت رسانه‌ای حامی دموکراتهاست یا بهتر بگویم دموکرات‌ها این شرکت رو حمایت می‌کنند و این مستند کاملا در جهت برآوردن یک هدف سیاسی و به قصد تخریب ترامپ تهیه و تدارک دیده شده، اما فارغ از این مسئله مشتمل بر محتوایی متنی از زیست امروز آمیخته ما با شبکه‌های اجتماعی است. اگر هم می‌گویید به این شدت هنوز در جامعه ما زیست آمیخته با شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد که البته من تا حدی منکر هستم ولی باز هم می‌گویم باشد، این فردای ما را نشان می‌دهد. فردایی بسیار نزدیک که شاید بهتر است بگوییم بعداز ظهر  یا شب ما را نشان می‌دهد. و آنچه ما در پیش داریم دیگرانی آن را تجربه کردند. البته در خود همان غرب هم آن چنان این تفکر رواج پیدا نکرده است و در حد گفتمان باقی مانده است و هنوز راه در پیشرو دارد تا به خواسته جمعی و انقلاب برسد.

برای مطالعه بیشتر و بهتر در مورد این مستند به این مقاله از روزنامه فرهیختگان نگاهی داشته باشید. هر چند می‌دانم اگر مستند را تماشا کردید آنچنان در بهت فرو می‌روید که ناخواسته به سمت این مقاله کشیده می‌شود تا کمی بیشتر از آن بدانید. امّا به هر حال اگر هنوز تحریک به تماشای این مستند نشده‌اید، این مقاله را بخوانید.

و سخن آخر اینکه اگر این مستند را دیدید به این نکته هم توجه داشته باشید که چه کسانی این مستند را ساخته‌اند و چه کسانی این حرف‌ها را می‌زنند؟ توجه داشته باشید که سنت‌گرایان نیستند که این مستند را ساخته‌اند بلکه این مستند با پشتیبانی دموکرات‌ها ساخته شده است. یعنی خودشان می‌گویند که چه بلایی بر سر جامعه بشریت آورده‌اند.


در پایان خواهشم از دوستانی که این مستند را دیدند -چه بعد از این پست و چه بعدا- این است که حتما نظر خودشان را برای من هم بفرستند. برایم مهم است. ممنون!

نظرات  (۷)

سلام.

من هنوز مستند را ندیدم. طبیعی ست هر پدیده ای مزایا و معایب خودش را دارد. منتها در سیستم های بسته که اطلاعات بصورت گزینشی و انحصاری و تنها از طریق یک تریبون به سطح جامعه تزریق می شود، وجود چنین تکنولوژی و شبکه های اجتماعی واقعا ضروری و مفید است. یعنی مزایای آن برای مردمی که در چنین سیستمی زیست می کنند به مراتب بسیار بیشتر از معایب آن است. 

پاسخ:
سلام.
اصل چیزی که می‌گویید صحیح که باید چیزی باشد که انحصار را بشکند ولی همانطور که این مستند به آن اشاره می‌کند شبکه‌های اجتماعی نه تنها این کار را نمی کنند بلکه برعکس انحصار را آنقدر شدید می‌کنند و ما گرم آن می‌شویم که فکر می کنیم همه چیز را از همه جا دانستیم ... خواندن آن یادداشتی هم که لینک شده می‌تواند قبل از تماشای مستند مفید باشد.

خیلی خوش‌حال می‌شم نظرتون رو بعد از دیدن مستند بدونم؟ اینجا و یا تحت پستی توی وبلاگ‌تون.

سلام

دانلودش کردم ولی هنوز ندیدم ممنون

تمدن بدلی bornos.blog.ir

متشکرم. بله در فرصتی مناسب حتما به آن لینک و مستند می پردازم. 

  • فخری مرجانی
  • با سلام. خیلی مستند خوبی بود. من تمام مستند رو دیدم و یادداشت‌برداری کردم.

     

    مطالبی که گفته شده بود، جسته و گریخته جاهای دیگه شنیده بودم، البته نه به این شکل.

     

    ابزارهای نوینی چون فضای مجازی، یکی از معضلات جدید پیش روی ماست که حل کردنش بسیار سخته. 

    اما یه چیزی که در انتهای فیلم بهش اشاره شده بود و من از ابتدای فیلم تا انتها داشتم روش فکر می‌کردم اینه که درسته که این تهدیدات وجود داره و انگار همه ما در خونه‌مون زیر نظر یک دوربین مصنوعی هستیم، و روی فکر و ذهن و زندگی بعضی از ماها خیلی اثر گذاشته و این واقعا مشهوده، اما یک موضوع مهم اینه که ما می‌تونیم این تهدیدها رو به فرصت تبدیل کنیم. می‌تونیم این رو فرصتی بدونیم برای اینکه عقایدمون رو به دیگران منتقل کنیم، آنچه بهش علم داریم رو منتشر کنیم و...

     

    ممنون بابت این فیلم مستند که بسیار عالی و خوب بود

    پاسخ:
    سلام.  معرفی چیز‌های خوب وظیفه‌است. ممنون که ابراز نظر کردید.

    اگه مایل هستید که رمز پست بعدی که مخصوص بینندگان این مستند است رو دریافت کنید و بخوانید در همان پست یک نظر خصوصی بفرستید.
  • محمّد قلج‌خانی
  • سلام تشکر بابت معرفی :)

    بنظرم با وجود این که حرف‌های زیادی زدن امّا باز هم حرف‌ها و رازهای ناگفتۀ بسیاری هست تو این موضوع. اون جمله‌ای که گفت اگه شما برای یه محصول پول نمی‌دید پس خود شما محصول هستید رو واقعا قبول دارم.

    از تاثیر دیدنِ این مستند حذف یه سری از برنامه‌ها و ریختن برنامه‌ریزی‌هایی هست فقط امیدوارم باز اون سه نفر گولم نزنن و برم نگردونن :)

    پاسخ:
    سلام.

    واقعا موضوع قابل تاملی است. این مستند بیشتر با اغراض سیاسی ساخته شده بود، ولی در این خصوص توی خود غرب حرف‌های زیادی زدند.
  • محمدرضا ...
  • چه پست موثر و مفیدی ... اطلاعات جدیدی به دست آوردم ... متشکر ... 😊🌹

    من این فیلم مستند رو تقریبا به تازگی دیدم و در قالب این پست ... در موردش نوشتم و همچنین نظرات و افکارم رو بازتاب دادم ...

    +‌ اما اینجا می‌خوام نظر مثبتم رو در مورد شبکه‌های اجتماعی بگم:

    + به نظرم شبکه‌های اجتماعی جدا از انتشار شایعه‌ها و ... باعث شدن سرعت نشر خبر بالا بره و یک اهرم فشاری برای افرادی باشه که تا قبل از اون بی صدا بودن ... و حالا می‌تونن اعتراض و مشکلاتشون رو به گوش خیلی‌ها برسونن ...

    + همینطور به نظرم شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد یک سری کسب و کارهای جدید شد و باعث اون دسته از افرادی که به عنوان مثال بی‌کار بودن و یا تولید کننده‌ی محلی کوچکی بودن ... با استفاده از این ابزارها مشغول به کار بشن و درآمد مناسبی کسب کنن ...

     

    + شاید بشه گفت ضررهای به وجود آمده بیشتر به خاطر ناآگاهی افراد در مواجه با این پدیده بود ... به نظرم این آسیب‌ها با آگاهی بیشتر مثل مواد مخدر و سیگار ... بیشتر کنترل میشن ولی ریشه کن نمیشن ...

    پاسخ:
    خیلی ممنون از لطف نظرت


    مشکل با آگاهی حل نمیشه... همونطور که مستند اشاره می‌کنه، سیستمی که توی این سوشال مدیا‌ها هست، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنه و در واقع کاری می کنه که هر آنجه هستی را واقعیت بدانی و اصلا فک نکنی امکان اشتباه کردی... و همراهی اکثریت را با خودت بدانی.
  • همطاف یلنیـــز
  • سلام

    لینکی که دادید(دانلود مستقیم ...) برای من باز نمیشه! مددی لطفا

    پاسخ:
     معضل اجتماعی The Social Dilemma 2020

    همین عنوان رو گوگل کنید، توی سایت‌های مختلف هست.

    این لینک رو چند وقت پیش گذاشتم، ظاهرا خراب شده!